הרב דוד לייבל

הגות בפרשה

מדוע מסכימים רבי אליעזר ורבי יהושע שדווקא יצחק נולד בפסח? מהי משמעות ההקדשה שלו, וכיצד היא מגדירה את מהות יצירת עם ישראל?

הגות בפרשה

בצלאל בחכמתו, ידע את סוד הקדמת המסגרת המעשית אל התוכן והתכלית

הגות בפרשה

אפילו בצלאל, שנבחר על ידי ה', לא התמנה אלא בהסכמת הציבור. רק כך מנהיג ראוי לתואר 'שליח ציבור'

הגות בפרשה

הבחירה של מרדכי בהצלת נפשות על פני תלמוד תורה מוסכמת על רוב הסנהדרין, למרות זאת – היא נושאת מחיר

הגות בפרשה

מיעוט השמחה בחודש אב מקבל ביטוי הלכתי מוגדר, אך ריבוי השמחה באדר הוא חלק מהמציאות הטבעית של היהודי

הגות בפרשה

המשכן נבנה מנדבת הלב אך גם מן החובה של מחצית השקל, ושתי תנועות הנפש הללו, החובה וההתנדבות, זקוקות זו לזו

הגות בפרשה

שם ה' מתגלה כאשר האדם נסוג מגאוותו, מפנה מקום לשכינה, ומכיר במקור השפע

הגות בפרשה

הניסים לא ביססו את אמונת יוצאי מצרים אפילו בדורם – רק הפנמה עמוקה יכלה לעשות זאת

הגות בפרשה

הרכוש שלקחו ישראל ממצרים היה אמצעי הכרחי לשבירת תודעת העבדות

הגות בפרשה

יוסף ומשה, שהשתקעו במצרים ולמדו מתרבותה, מלמדים על תכלית הגלות - ללמוד מהאומות את הדרוש לבניין עם ישראל

הגות בפרשה

סירובו של משה להנהיג את ישראל נבע מהבנתו שהנהגת העם מחייבת ירידה מהשלמות הרוחנית אליה שאף במדבר מדין

הגות בפרשה

יוסף ומשה, שהשתקעו במצרים ולמדו מתרבותה, מלמדים על תכלית הגלות - ללמוד מהאומות את הדרוש לבניין עם ישראל

הגות בפרשה

יוסף מתעלה על הפגיעה והכאב של מכירתו מכוח דבקותו בשליחות שהוטלה עליו

הגות בפרשה

חייו הקשים של יוסף עשויים היו להביא אותו לקשיחות, אך דווקא כשהוא עולה לשלטון הוא בוכה שוב ושוב למראה משפחתו

הגות בפרשה

אדם הראשון לימד כיצד להעלות גם את מנהגו של עולם לעבודת ה', כך הפכה תקופת טבת הטבעית למקור של הודאה והלל

הגות בפרשה

כיצד שינה יהודה את דעתו מהריגת יוסף למכירתו, ומה אפשר ללמוד מכך ביחס למעשים שאיננו גאים בהם

הגות בפרשה

יעקב אינו שב ישר לחברון; מסע הנדודים שהוא עורך מלמד על התלבטות אם לקבוע את מקום ביתו בנפרד או לשוב להתגורר בבית אביו

הגות בפרשה

חילופי השמות בין יעקב ולבן בפרשת ה"גלעד" משקפים מאבק על נבדלותה של משפחת יעקב, העומדת תחת איום הטמיעה בקרב עמים זרים
דילוג לתוכן