כותב:

אחוות על המפה: הכירו את הסניף "בודפסט" בביתר עילית

סניף בודפשט

למאמרים נוספים של

שיתוף:

הצטרף אלינו

הצטרף לחלוקת העלון מידי שבת בבית הכנסת שלך

? סניף: בית כנסת קהילות יעקב – בודפסט (רח' המגיד ממעזריטש 21, גבעה B, ביתר עילית)

? ראש הכולל: הרב מאיר קליין – 052-7625163

? בתמונה: סיום מסכתות בבא קמא, בבא מציעא ובבא בתרא בכולל בודפסט

budapest

סיפור הקמת הכולל שלנו התחיל בחודש אלול אשתקד, לאחר שלקחתי פסק זמן מעבודת ההוראה השוחקת (לאחר 14 שנות הוראה). רציתי מאוד לשוב לכולל, אבל חיפשתי גם לעשות משהו עם משמעות. נוכחתי לדעת שישנם בוגרי ישיבות שעובדים לפרנסתם וסדר יומם מתחיל בתפילה בשעה מאוחרת ב"שטיבלאך" ומשם רצים לעבודה, עובדים עד צאת הנשמה וחוזרים בשעת ערב מאוחרת הביתה סחוטים ועייפים, מעריב חפוז ונופלים לישון ולמחרת חוזר חלילה וכך כל יום. לא נעים לומר, אבל אין להם זמן לפתוח ספר. גם הם לא זוכרים מתי לאחרונה נפגשו עם דף גמרא.

זה הזכיר לי את הסיפור על אותו יהודי שנדד בדרכים ובאחת הפעמים חיפש מניין למנחה. אמרו לו שבקצה העיירה יש בית כנסת ואולי שם ימצא מנחה. רץ מיודעינו לקצה העיירה והוא רואה מבנה רעוע מט ליפול ועליו שלט "בית הכנסת המרכזי". בחשש נכנס פנימה והוא רואה מקום מוזנח, מלוכלך, סידורים קרועים ואין איש. השקיעה מתקרבת ואין מניין. בלית ברירה הוא התפלל ביחידות. לפני שבא לצאת, לפתע הגיע הגבאי ומבקש ממנו לתרום סכום נכבד להחזקת בית הכנסת. שואל אותו היהודי: מה לתרום? תראה איך המקום הזה נראה? עונה לו הגבאי: אין ברירה, אנחנו חייבים את עזרתך. יש לבית הכנסת גבאי, והגבאי עולה כסף לבית הכנסת. והנמשל, אדם רץ להביא כסף והוא שוכח שהכסף רק צריך להחזיק את האדם כדי שיוכל לעבוד את ה' וללמוד תורה, אבל אם אין לימוד תורה… זה כמו בית כנסת עזוב ומוזנח עם גבאי שאוסף כסף.

ובכן, תחילה ניסיתי לפתוח לבד מסגרת. לצורך כך ביקשתי ממורנו הרב ויסברגר שליט"א, רב המקום, שיאות למסור שיעור במסגרת הכולל. כמובן הרב ניאות בשמחה וכך התחלנו אני ועוד שני אברכים. לימים נודע לי על רשת "אחוות תורה" והרמתי טלפון לרב בינדר ומאז הכל היסטוריה. כיום הכולל מונה 13 אברכים המגיעים מידי בוקר ללמוד בין השעות 9:30-11:30 כאשר חלקם שומעים שיעור בגמרא וחלקם לומדים בחברותא.

הדובדבן של הכולל הוא שיעור בחובות הלבבות שער הביטחון (שזה סיפור בפני עצמו). בשעה 11 מושלך הס בבית המדרש והכל מתקבצים ללימוד מחזק בשער הביטחון. יש כאלו שבאים מבחוץ רק לשיעור זה, ויש שמאזינים דרך הטלפון לשיעור. להערכתי, לפחות 30 איש מקשיבים לשיעור זה מידי יום. אי אפשר לתאר במילים את השינוי העצום שחל אצל כל אחד מן הלומדים. כבר לא קמים מאוחר, יש סדר יום והוא מתחיל בלימוד תורה ורק לאחר מכן כל אחד הולך לעמל היום, לאחר שעתיים של לימוד וקורת רוח מלא במטען רוחני ואנרגיות חיוביות. דרך אגב, אצלנו כל יום לאחר הלימוד פוצחים הלומדים בריקוד עם איזה שיר ורק אח"כ יוצאים לדרך.

אין ספק שהחיבור לאחוות תורה נותן לנו המון אנרגיה וכוח. אנחנו משפחה אחת גדולה וכאשר הלומדים בכולל יודעים שהם לומדים ב"אחוות תורה" בשבילם זה כמו בחור שלומד בישיבת מיר ויש כמה בתי מדרש פזורים בירושלים, כך גם הם לומדים ב"אחווס". אין ספק שזו רשת הכוללים הגדולה בעולם ואנחנו רוצים שכל אחד שלומד ירגיש גאווה שהוא לומד בכולל "אחוות תורה" והוא בתחילתו ובסופו של יום "אחוותניק" ובהחלט יש לו כבר בשביל מה לקום בבוקר מוקדם. פתאום כל העניין של העבודה והפרנסה נהיה משהו טפל והעיקר אצלו זה הלימוד בכולל "אחוות תורה".

יש לציין עוד פרט קטן: בשכונה כולם מדברים על הכולל המיוחד שלנו, איך כל מי שלומד בו מרגיש שזהו ביתו ומשפחתו. האווירה באמת מיוחדת ומי שלא נחשף לא יבין. יש עדיין מספר מקומות פנויים וכל הרוצה להצטרף מוזמן להתקשר אליי.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

שיתוף:

דילוג לתוכן