כותב:

"החלום שלי זה להכיר את כל לומדי אחוות תורה באופן אישי"

הרב נפתלי פרנקל

למאמרים נוספים של

שיתוף:

הצטרף אלינו

הצטרף לחלוקת העלון מידי שבת בבית הכנסת שלך

ראיון מיוחד עם נפתלי פרנקל, שנכנס לפני חודש לתפקיד חדש ומאתגר: רכז אזורי של 'אחוות תורה'. מה הוא אמור לעשות, איפה הוא מסתובב, איך אפשר להיעזר בו ומה הוא חושב עלינו, הלומדים. כדאי לקרוא!

לפני קצת יותר משלושים יום, החל נפתלי פרנקל לבקר מדי יום בסניפי 'אחוות תורה' באזור המרכז – אלעד, בני ברק ופתח תקווה. זאת, במסגרת פיילוט שהוחלט עליו בהנהלת אחוות תורה, במטרה לשדרג את פעילות הכוללים ולהעניק ללומדים ערך מוסף משמעותי. שוחחנו עם נפתלי, כדי לשמוע קצת על אודות פעילותו.

אז מה אתה עושה בעצם, נפתלי?

"לפני חודש התחלתי לעבוד. השאלה הראשונה ששאלתי היא למה 'אחוות תורה' צריכים אותי, מה אני – ואנשים שימלאו את תפקידי – אמורים לתרום לפעילות העניפה של הרשת".

אוקיי, הגדרת יותר טוב את השאלה. אני מקווה שיש לך תשובה:

"כמובן. בפגישת העבודה הראשונה נאמר לי על ידי המנהלים, שהם הבינו באיזשהו שלב שהפעילות שלהם הגיעה להיקף גדול וחסר תקדים, כידוע לכולם, והם לא מספיק מעורבים במה שקורה בכוללים ברמת המיקרו. קשה להנהלה לרדת לרזולוציות קטנות וכל הפעילות המערכתית התמקדה בתכנון המאקרו – במענה לפתרונות מקיפים וכוללניים מדי. בצורה הזאת הם התקשו להטמיע את דרך הלימוד של הרב לייבל, לספק מענה לצורך פרטני ואישי של לומד ולהפוך את אחוות תורה לרשת חברתית אדירה שכל אחד ממשתתפיה תורם אחד לשני".

אז מה אתה עושה בעצם?

"ובכן, זה בעצם פיילוט שהחל עכשיו באזור ירושלים ובאזור המרכז. מתוקף תפקידי, עליי להכיר וללמוד את הכוללים מבפנים. לבקר בכל אחד משמונה עשר הסניפים תחת אחריותי, ללמוד בהם ולהרגיש את האווירה הייחודית של כל סניף וסניף. הבונוס בעבודה הזאת הוא שאני יכול לשבת וללמוד מדי יום במסגרות המיוחדות של אחוות תורה".

איך אתה מתרשם מהאווירה?

"יש אווירה מדהימה של לימוד משותף. אקשן. ויכוחים. אש. זה משהו שהיה חסר לי מאוד ולא מצאתי את זה לא בחברותות ולא בשיעורי דף היומי ולא בשיעורים אחרים".

יש בבית שלך שיעור הלכות קבוע בימי שני, גם הרב שוהם מקהילת בית אבא מעביר שיעור עיוני מדי שבוע, זה לא שהיה חסר לך שיעורים…

"השיעור של הרב שוהם באמת מזכיר את זה, אבל עדיין, יש פה שוני. ברוב הכוללים של אחוות תורה לומדים בצורה קבוצתית. לא זאת אף זאת, אחד מראשי הכוללים אמר לי שבעבר הוא היה מכין שיעורים, אבל הפסיק. הוא הרגיש שהוא מגיע ממקום 'מעל הלומדים', והוא לא רוצה. לדבריו, היום הוא זורק שאלה לחלל האוויר והסוגיה מתלהטת. הוא משמש יותר כמנחה קבוצה ופחות כמגיד שיעור".

בכמה סניפים כבר ביקרת?

"בכל הסניפים שבאחריותי – בבני ברק, פתח תקווה ואלעד. שמונה-עשר במספר. כל יום הייתי לפחות בכולל אחד, יש סניפים שהגעתי אליהם פעמיים או שלוש. במיוחד בימים האחרונים ביקרתי בכמה מסיבות חנוכה".
כל הסניפים נראים אותו דבר?

"מה פתאום? כל סניף הוא עולם אחר. מאפיין אחר לגמרי, סגנון שונה. מה שמדהים זה שאחוות תורה מספקת מענה לטווח רחב מאוד של סגנונות – החל מחבר'ה ישיבתיים על גבול האברכים ועד המודרנים ביותר. כולם מרגישים חלק מהדבר העצום והנפלא הזה, מגיעים לבית המדרש ועסוקים בלימוד. אף אחד לא מתעסק בקוד הלבוש או האם מישהו מסתכל עליי ומה השני חושב עליי. הם באים ויושבים ולומדים ובסוף היום אומרים: אני מאחוות תורה".

וכשאתה מגיע לכוללים, מה בעצם אתה עושה?

"חלק מהעבודה זה להכיר את הלומדים, ולא רק את ראש הכוללים. בעצם המטרה שלי זה למצוא את הדרך איפה אפשר לחזק את ההרגשה שכולנו חלק ממשהו גדול, שאנחנו לא סתם קבוצה שהתאספה בבית כנסת שכונתי כדי ללמוד ביחד".

ומה אתה עושה בנדון?

"ראשית, ברמת הסיוע לראשי הכוללים. אני מסתובב כל יום בין הכוללים ורואה מה קורה בכל מקום. אני יכול לעזור ברעיונות ובפתרונות. אם ראש כולל מתקשה בגיוס לומדים או בשימורם, למשל, אני יכול לתרום מהניסיון שלי ולספר מה אני רואה במקומות אחרים, מה עוזר ומה פחות".

ומה זה נותן ללומדים?

"החלום שלי זה להכיר כל אחד באופן אישי ולהיות שליח של כל לומד מול הנהלת אחוות תורה. יש רצון מצד ההנהלה לסייע לכל פרט ופרט היכן שניתן – ויש כבר תוכניות שעדיין לא מפורסמות, אבל בבסיס, בימים אלו אנחנו מארגנים ומתכננים ימי גיבוש מיוחדים, הרצאות מגוונות והפתעות נוספות".

אז אם מישהו צריך משהו – אתה הכתובת.

"בהחלט. אשמח שתפרסם את מספר הטלפון שלי ואשמח שכל מי שרוצה לשאול משהו או לבקש או להמליץ או להציע – שיעשה את זה בלי להתבייש. אני כאן בשבילו".

יאללה, תן את המספר שלך.

"052-755-5749"

ואיך לשמור את המספר שלך באנשי הקשר?

"נפתלי פרנקל – הנציג שלי באחוות תורה"

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

שיתוף:

דילוג לתוכן