כותב:

היכל התרבות: אירוע לחברי קהילות אחוות תורה בבית שמש

למאמרים נוספים של

שיתוף:

הצטרף אלינו

הצטרף לחלוקת העלון מידי שבת בבית הכנסת שלך

מאות מחברי קהילות 'אחוות תורה' בבית שמש התאספו בסוף השבוע האחרון לערב גיבוש והעשרה שנערך לחברי הקהילה בהיכל התרבות בעיר, בשיתוף העירייה.

במהלך הערב, שנפתח בקבלת פנים מושקעת שכללה שולחנות עמוסים במיטב המטעמים, דיברו בפני חברי הקהילות מספר רבנים ומרצים, ובראשם נשיא הקהילות הגאון הרב דוד לייבל שליט"א. בין נואם למשנהו הופיעו בפני הקהל הזמרים משה פלד ואהרן רזאל.

צפו בתקציר האירוע:

ראשון הדוברים היה הרב זאב קצנלבוגן שהאריך בדבריו על חשיבות הקהילה. "קהילה זה הביחד. קהילה זו הערבות ההדדית. איפה תמצא עכשיו מישהו מהרחוב שיעזור לך עם הלוואה דחופה לחודשיים? כשאתה חלק מקהילה זה משהו אחר. זו ערבות הדדית אחרת. אתה זקוק לצורך קהילתי כלשהו, מי יתייחס אליך כשתבוא כיחיד ולעומת זאת איך יתייחסו אליך כשתגיע כחלק מקהילה? מה הסיכוי שתפתח גמרא לבד כשאתה חוזר עייף מהעבודה, ולעומת זאת – כשאתה חלק מקהילה שמעניקה גם שיעור קבוע לקבוצת חברים? קהילה זה הדבר האנושי ביותר שיש".

צפו בנאום המלא של הרב קצנלבוגן:

יצחק גלסנר, מנהל מגזר חרדי באגף קהילה של עיריית בית שמש, עלה לדבר לאחר מכן ואמר: "הרב קצנלבוגן דיבר על המחיר והתמורה אבל הוא היה עדין. זה הרבה מעבר לזה. כשאדם הוא חלק מקהילה תומכת אז יש לו שיעורי תורה, יש לו פעילויות חינוכיות, יש לו ערבי העצמה, יש לו אירועים משותפים בשבתות ובחגים, יש לו עזרה הדדית, וכאשר אין למישהו את זה, זה לא שהוא שייך למשהו אחר אלא הוא פשוט לא שייך לכלום. וכשהוא לא שייך לכלום זה משפיע על שלום הבית, על המצב הרוחני, על חינוך הילדים, ומעל לכל – תחושת בדידות ודימוי עצמי נמוך. זו לא השערה אלא נתונים שאני רואה בשטח מההיכרות שלי עם הקהילות".

צפו בנאום המלא של יצחק גלסנר:

אחריו דיבר הרב אלימלך קורנפלד, רב דגל התורה בעיר. "אני נולדתי בארה"ב והתפללתי בבית כנסת ששייך לקהילה מאוד מגוונת", הוא סיפר. "היו שם קבוצה של פרופסורים, מומחים עולמיים לחקר האטום, למתמטיקה, לפיזיקה, ויחד איתם אנשי עסקים מכל הסוגים. הרקע של כל אחד היה שונה לחלוטין, אבל היתה שם אחוות התורה. החיבור בין כולם היה דרך התורה הקדושה. מהקהילה הזו יצאו כבר שלוש דורות. חלקם לומדי תורה יום שלם, חלקם חצי יום, חלקם קובעי עיתים, אבל האווירה שנוצרה אז נשארה לדורי דורות.

"גם פה בארץ", הוא הוסיף, "כולנו עם אחד אבל מגיעים מרקעים שונים. מה שמאחד אותנו זה רק האיחוד בינינו לבין הקב"ה. אתם, חברי אחוות תורה, מראים לכולם שהחיצוניות היא כלום ושום דבר. אבל בפנים – כולנו מחוברים לקב"ה. אתם תראו לכולם איך עושים את זה".

צפו בנאום המלא של הרב אלימלך קורנפלד:

בעיצומו של הערב נשא דברים הרב דוד לייבל, נשיא רשת קהילות 'אחוות תורה'. "אנחנו לא מקיימים את המצוות רק בגלל שמירת הזהות, אלא גם בגלל ההבנה שמי שמקיים אותן בהבנת התוכן שלהן, לא כרובוטים, הוא מיישר אורחותיו. הוא נהיה אדם הגון ומאוזן, מכבד את הבריות, ישר", הסביר הרב לייבל.

"אני ואחוות תורה מייקרים תלמידי חכמים. אלו שממיתים עצמם באוהלה של תורה, אלו שמשקיעים את עצמם מעל 10 שעות ביום בלימוד, אלו ששקועים בלימודם כשהם הולכים ברחוב, כשהם הולכים לישון – עליהם נאמר "אשריך וטוב לך". אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא".

"אני בעצמי", הוא סיפר, "יושב כל היום בבית המדרש ולומד עם אנשים שרוצים להבין את התורה לעומקה, ללמד אותה, להשפיע אותה לנחלת הכלל. אף אחד לא מנסה להוציא מבית המדרש אברך ששקוע בלימודו ואני עצמי מייקר תלמידי חכמים ומחזיק את רשת כוללי "רבי עקיבא אייגר", רשת כוללים לאנשים שיושבים ולומדים כל היום כבר למעלה מ-30 שנה".

צפו בנאום המלא של הרב דוד לייבל:

כאן יצא הרב לייבל בדברים נכוחים: "לצד זאת, מי שמרגיש שאין זה יעודו. הוא לא רואה את עצמו יושב ולומד 10 שעות ביום, או שאין לו היתכנות כלכלית, או שרוצה להגשים את עצמו בעולם המעשה – מותר לו לבחור לעצמו צורת חיים אחרת בעולם המעשה. ולא רק שמותר לו אלא כך הוא מגשים את ףההתנהגות האולמטיבית כפי שכותב השו"ע – כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עמה עוון. ואף אחד לא יכול להעז ולומר שאין זו התנהלות לכתחילה".

הרב לייבל התייחס גם לשאלת הזהות. לדבריו, "מי שנמצא בבועה ברור שהוא יהיה יותר שמור, אבל זו לא חוכמה. להיות באי בודד ולא לגנוב כשאין ממי לגנוב זו לא חכמה. הרבה יותר קשה להיות בעולם המעשה ולשמור את ההלכה. התורה מבקשת התמודדות, חישול, קניין בנפש, השרשה, וזה קורא רק בהתמודדות. וחברת העובדים צריכה להתמודד בעולם המעשה ולשמור את ההלכה ולשמור על הערכים".

ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך, שהעירייה בראשותה היתה שותפה לאירוע, דיברה גם היא בפני הקהל: "הרב דוד לייבל שיושב פה, עושה מהפכה בציבור החרדי לא פחות מהבעש"ט הקדוש ואני מאמינה בזה בכל ליבי", אמרה, וציינה כי "לא סתם בית שמש נמצאת בין ירושלים לת"א. זו המהות של העיר, בדיוק בין הקידמה למסורת ואני לא מוכנה להתפשר על אף אחד מהדברים".

צפו בנאום המלא של עליזה בלוך:

אחרון הנואמים היה המרצה הרב דן טיומקין שהתייחס לסוגיית חינוך הילדים. "מרן הרב אדלשטיין זצוק"ל דיבר כל הזמן על כבוד וידידות, אמון ואהבה", הזכיר הרב טיומקין. "יש משנה מפורסמת שאומרת "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה", ועליה אמר הגרי"ג שאם אתה רוצה לקרב את הבריות לתורה, זה חשוב. אבל יש תנאי קודם והוא 'אוהב את הבריות'. בריה שלא מרגישה אהובה אז גם הדיבורים שלך לא ישפיעו עליה ואולי אף יגרמו נזק. כדי להשפיע באמת צריך גם אהבה".

צפו בהרצאה הקצרה של הרב דן טיומקין:

רשת "אחוות תורה" הוקמה במטרה לקדם ולעודד התמודדות נכונה של חרדים בעולם התורה והעבודה. הרשת מאגדת תחת קורת גג אחת עשרות קהילות לחרדים עובדים. בכל קהילה מתקיימות פעילויות לגברים, נשים וילדים הזוכים לחיי קהילה תוססים עם אורח חיים המשלב ערכים תורניים לצד תעסוקה ופיתוח קריירה.

בשנים האחרונות עם הגדילה העצומה של המגזר החרדי, התפתחה תופעה בה בעלי משפחות צעירות מקרב המגזר החרדי אשר פונים לעולם המעשה ללימודים מקצועיים ויציאה לשוק העבודה מרגישים לא רצויים ולא שייכים למסגרות הקהילתיות הקיימות ובעקבות כך מתנתקים מהם וחווים בדידות וחוסר שייכות.

כדי להביא פתרון לעניין, הוקמה רשת "אחוות תורה", במטרה להקים ולהפעיל קהילות מקומיות מלוות ותומכות לציבור החרדים העובדים. קהילות אלו נותנות מענה מקיף לצרכי החרדי העובד ובמרכזן בית מדרש קהילתי פתוח מכבד ומחבר עבור ציבור זה. בנוסף מתקיימות בכל קהילה פעילויות חברתיות מגבשות אשר מקדמות התמודדות נכונה בעולם המעשה. קהילות אחוות תורה פרוסות בכל הריכוזים החרדיים ברחבי הארץ ומאפשרות לציבור זה לחזור ולהשתייך לקהילות איכותיות ותומכות.

צפו במשאל רחוב בו חברי אחוות תורה מספרים על הקהילות:

צפו בהסבר של ראשי הקהילות על אחוות תורה:












למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

שיתוף:

דילוג לתוכן