כותב:

ראשי הכוללים בפתח תקוה: "לילדים זה מאוד משמעותי שאבא גם לומד בכולל"

לימוד בכולל אחוות תורה

למאמרים נוספים של

שיתוף:

הצטרף אלינו

הצטרף לחלוקת העלון מידי שבת בבית הכנסת שלך

orbach-2

לפני כחמש שנים, הגאון רבי דוד לייבל שליט"א, ראש ישיבת רבי חיים וראש כולל רבי עקיבא איגר, החליט לאמץ את רבבות החרדים העובדים והקים את מה שאנחנו מכירים היום כרשת הכוללים "אחוות תורה". נכון למועד כתיבת שורות אלו, רשת הכוללים מונה 44 סניפים ברחבי הארץ וקרוב ל-900 אברכים עובדים מתכנסים מדי יום ללימוד גמרא או הלכה או מחשבת ישראל בעיון. אחד הניצנים הראשונים של המהפכה הגדולה נבט בעיר בפתח תקוה.

לפני כחמש שנים, הגר"ד לייבל ביקש מתלמידו הרב דרור אורבך, אברך בכולל רבי עקיבא איגר בבני ברק ותושב פתח תקוה, להצטרף לקבוצת לומדים המתגבשת בעיר מגוריו. "אנחנו רוצים לפתוח מסגרת לעובדים שיוכלו ללמוד בעיון בדיוק כמו בישיבה", אמר הגר"ד לייבל. הרב אורבך נענה לאתגר וכך נפתח הסניף הראשון של "אחוות תורה" בפתח תקוה, בבית הכנסת "אבי עזרי" ברחוב ארלוזורוב שבמרכז העיר.

"הרב לייבל הוא איש של חזון", מספר לנו הרב אורבך, "הוא רצה שגם אנשים שלא יכולים ללמוד כל היום, יוכלו להיות מחוברים לבית המדרש, לאווירה של בית המדרש, לשאלות של בית המדרש. היה חשוב לו שכל אחד יוכל להיות מונח בתוך סוגיה עיונית, כמו שצריך".

עיניו של הרב אורבך בורקות מסיפוק כשהוא נכנס לאווירה המיוחדת שליוותה את ימי הפתיחה של הכולל: "מעבר ללימוד עצמו, מעבר ללימוד התורה, בנאדם שיוצא ממסגרת ישיבתית והולך לעבוד במקום חילוני יכול להתנתק לגמרי. החיבור הזה לבית המדרש יוצר קשר אחר לגמרי, גם ביחס ללימוד התורה, גם ביחס לאשה ולילדים שאומרים 'אבא לא רק עובד ומגיע הביתה לישון, הוא הולך ללמוד בכולל'. זה נשמע טריוויאלי, אבל לא פעם אמרו לי הלומדים בכולל כי הדבר שהכי מחייב אותם זו ההבנה כמה חשוב לילדים לראות את אבא הולך ללמוד בכולל. זה חשוב לצביון של הבית, זה מאוד תורם להם".

orbach-1

אנחנו שואלים את הרב אורבך מה מחבר אותו לקבוצת הלומדים. "פעם", הוא מספר, "אחרי שיצאנו מהכולל לאחר לימוד בריתחא דאורייתא עם ויכוחים קולניים ושטייגען עצום, כמו שאנחנו קוראים לזה, הייתה תחושה מרוממת באוויר ואחד הלומדים אמר לי: 'אפילו בישיבה לא למדנו ככה. בישיבה לא היינו צריכים להשקיע. קמנו, התפללנו ולמדנו כמצוות אנשים מלומדה, אבל פה אנחנו באים מתוך הקרבה, אף אחד לא משלם לנו על זה, אנחנו מגיעים עייפים מתוך מסירות נפש כדי להיות מחוברים לגמרא. עכשיו זה יותר ממה שלמדנו בישיבה. אנחנו יותר אכפתיים ללימוד, יותר מונחים בסוגיה, יותר מחוברים'. הדברים הללו נתנו לי חיזוק עצום וחיבור מיוחד לכולל אחוות תורה. זאת ההתגשמות של החזון של הרב לייבל ובשביל זה אני כאן", מסכם הרב אורבך.

"לילדים זה מאוד משמעותי"

הסניף השני בפתח תקוה, בראשות הרב עדיאל בוכניק, שוכן בבית הכנסת חוג חתם סופר ברחוב איכילוב, אף הוא במרכז העיר. הכולל נפתח לפני כשלוש שנים ועשרים הלומדים שבו נמנים עם קהילת "חוג", חברי בית הכנסת המקומי. ראש הכולל, הרב בוכניק, נמנה אף הוא בין אברכי כולל רבי עקיבא איגר בראשות הגר"ד לייבל שליט"א.

"רוב האברכים אצלנו מגיעים בשמונה וחצי בערב, ישר אחרי העבודה", מספר לנו הרב בוכניק. "יש אצלנו אווירה מצוינת, בבית הכנסת גם דואגים לדבר על זה שיש כולל ערב, בקריאת התורה בשבתות הגבאי אומר מי שברך מיוחד ללומדי הכולל".

chug

אנחנו מבקשים לשמוע מהרב בוכניק על הייחודיות של הכולל והוא מספר: "הכולל הזה הוא פתרון לאנשים שחיפשו מסגרת תורנית מתאימה לסדר יומם. יש אנשים שהקמת הכולל היווה להם פתרון, הם מרגישים בפנים, קשורים למסגרת, מונחים בסוגיה שכולנו לומדים.

"ולא זאת אף זאת", מוסיף הרב בוכניק, "כשהילדים שואלים בחיידר או בבית הספר מה אבא עושה, הם אומרים שבלילה הוא הולך לכולל. שמעתי מאחד הלומדים שבנו חזר מהמכינה וסיפר שדיברו שם על זה שאבא צריך ללמוד תורה, והוא אמר להם שאבא לומד בכולל. חשוב שחוץ מהעבודה, יש לאבא קשר הדוק לבית המדרש. לילדים זה מאוד משמעותי".

רוצים להצטרף לאחד הכוללים של אחוות תורה? התקשרו עכשיו ‏072-371-4400‏

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

שיתוף:

דילוג לתוכן